Utdanningssektoren og bedriftsmarkedet utgjør de største kundesegmentene til Wittario, men i løpet av 2024 planlegger de å lansere plattformen på privatmarkedet. Da får enda flere muligheten til å leke seg smartere med læringsspillene som mosseselskapet har utviklet. Foto: Wittario

Fortress Fund tror på Wittario: – Bevegelse ogengasjement sikrer økt læring

Forskning viser at bevegelse gir økt læring. Det er fordi aktivitet øker mengden oksygen og dopamin i hjernen og gjør hukommelsen og kreativiteten din bedre. I tillegg er det bevist at bruk av læringsspill øker engasjement. Disse fysiologiske tilstandene danner utgangspunktet for Wittarios digitale læringsspill.

Ved hjelp av spillmekanikk, GPS-teknologi og augment reality (AR), en teknologi som legger et digitalt lag oppå virkeligheten og tilfører ekstra informasjon ved bruk av for eksempel grafikk og lyd, har Wittario utviklet en plattform som gjør det enklere å lære.

Løsningen brukes av 1300 skoler til å gjøre undervisningen mer interessant og effektiv samt av 500 bedrifter til blant annet teambuilding og til å bygge bedriftskultur i til sammen 24 land.

– Vi har samlet det beste fra Pokémon Go og Kahoot i en ny spillbasert læringsplattform som er veldig intuitiv og enkel å bruke, forteller Lars Gunnar Fledsberg, grunnlegger og CEO i Wittario.

Ved å kombinere spillmekanikk, GPS-teknologi og augment reality (AR), en teknologi som legger et ekstra lag med for eksempel lyd og grafikk oppå virkeligheten, lager Wittario læringsspill som kombinerer det beste fra Kahoot og Pokémon Go.

Foto: Wittario

Aktiv spillbasert læring

Visjonen til Wittario er aktiv læring. Å sitte for mye stille er negativt for folkehelsen og begrenser de kognitive ferdighetene, som består av menneskets evne til sanseoppfattelse, oppmerksomhet, hukommelse og logiske evner, problemløsning og språk.

Fledsberg og medgründer Hanne Kjeldstadli Hansen baserer produktet sitt på bred forskning som viser at man blir 60 prosent mer kreativ når man er i bevegelse på grunn av økt forekomst av oksygen og dopamin i hjernen.

Engasjement og bruk av sansene er en annen viktig faktor i den menneskelige læringsprosessen. Når man leser en tekst, husker man i snitt ti prosent av innholdet. Når man spiller et læringsspill som omhandler det man skal lære seg, husker man 90 prosent.

– Du er rett og slett smartere når du er i bevegelse og spiller læringsspill, sier Fledsberg.

Høgskolen i Innlandet har nylig publisert en akademisk artikkel om bruk av Wittario i skolen. Her konkluderes det med at Wittarios løsning har en positiv påvirkning på elevenes motivasjon, engasjement og læringsprosess.

– Mer spesifikt øker elevenes engasjement i læringsprosessen ved å bidra til aktiv involvering gjennom fysisk aktivitet og sosial samhandling, forklarer gründeren.

Wittario er tilgjengelig på mobil, nettbrett og PC. I spillbiblioteket finner man ferdiglagde spill, man kan lage nye læringsspill, eller man kan videreutvikle de eksisterende spillene slik at de passer bedre til ens egne behov.

Abonnementsbasert programvare

Markedet for læringsspill er stort og utgjør 200 milliarder kroner på verdensbasis med en årlig vekst på 27 prosent. Bedriftsmarkedet for læringsspill vokser med 44 prosent hvert år mens bruken av læringsspill på videregående skole-nivå øker med 43 prosent årlig.

Et av målene for 2024 er å lansere plattformen på privatmarkedet, og i 2028 har de satt et hårete mål om å ha en omsetning på 202 millioner kroner.

– Vi etablerte Wittario i juni 2019 og er allerede et lønnsomt selskap. Årsresultatet for 2023 endte med et brutto driftsresultat (EBITDA) på 1,2 millioner kroner, så vi er på rett vei, påpeker Fledsberg.

Plattformen er en abonnementsbasert programvare, men i oppstartsfasen har gratisbrukerne vært avgjørende for å gi tilbakemeldinger om hva som fungerer og ikke, hva som må
utbedres, hvilke feilmeldinger som dukker opp og annet.

Takket være dyktige selgere og god markedsføring kan Fledsberg og kollegene glede seg over en konverteringsrate på hele 16 prosent fra gratisbrukere til betalende kunder i bedriftsmarkedet.

– Til sammenligning sier ekspertene at ti prosent konverteringsrate er bra, mens Kahoot ligger på seks prosent, sier Wittario-sjefen.

Bevegelse og engasjement er to suksesskriterier for en best mulig læringssituasjon enten man er voksen eller barn. Wittario har utviklet digitale læringsspill som drar nytte av disse fysiologiske egenskapene, og Fortress Fund har gått inn på eiersiden for å fremme videre utvikling av teknologiselskapet.

Foto: Wittario

Fortress Fund er en av flere eiere

Så bra er produktet til Wittario at selv om kapitalmarkedet er tøft i disse dyrtider, har Fortress Fund fattet interesse for læringsspillselskapet fra Moss.

Lorenzo Ruscelli er daglig leder i fondet og forteller at de valgte å investere fordi gründerne er dedikerte og dyktige til å selge selskapets visjon og produkt.

– De har vist at de klarer å skape resultater i et tøft marked og har en klar vei til lønnsom drift. Ved å investere i Wittario, støtter vi ikke bare et lovende selskap, men posisjonerer oss også i forkant av en transformasjonstrend i markedet, sier han.

Fledsberg er glad for å ha med en respektabel støttespiller som Fortress Fund på laget. Fra før står navn som sjakkverdensmester Magnus Carlsen, Norges fremste tidligfaseinvestor Trond Riiber Knudsen, Link Venture Capital og MTI Vekst på eierlista.

– Fortress Fund krysser av på alle kriteriene vi har når vi ser etter investorer; kompetanse, nettverk og kapital. Særlig nettverket til Fortress Fund gjennom Smart Innovation Norway er verdifullt for oss, sier Fledsberg.

Mer KI i plattformen

I etterkant av investeringen fra Fortress Fund, går Eli Haugerud, som leder klyngene og smart by-satsingen til Smart Innvoation Norway, inn i styret til Wittario.

Det gir ekstra kort vei til klyngenettverket som består av mange potensielle læringsspillkunder.

Den friske kapitalen skal brukes til produktutvikling og internasjonal ekspansjon, og ifølge Fledsberg kan eksisterende og framtidige brukere av læringsspillplattformen forvente spennende nyvinninger.

Blant annet skal plattformen utstyres med mer KI-funksjonalitet (kunstig intelligens) slik at det går raskere for kunden å lage gode læringsspill på plattformen.,

Internasjonaliseringsprosessen er planlagt til andre kvartal i 2025 og kommer i første fase til å rette seg mot å konvertere gratis brukere i 24 land til betalende kunder. I neste fase vil selskapet etablere forhandlere i Tyskland, Storbritannia, Spania og USA, siden Wittario opplever størst etterspørsel fra disse markedene.

– Vi er i godt driv og har sterk framtidstro. Om fem år er vi en stor arbeidsplass med hovedkontor i Moss og med til sammen over 100 ansatte, spår Lars Gunnar Fledsberg.

Share on social media